*‌ وبلاگ همدردی - بزرگترین مرکز مشاوره خانواده و ازدواج تحت وب *

تخصصی ترین وبلاگ در زمینه مشاوره خانواده و ازدواج

*‌ وبلاگ همدردی - بزرگترین مرکز مشاوره خانواده و ازدواج تحت وب *

تخصصی ترین وبلاگ در زمینه مشاوره خانواده و ازدواج

دانشجویان عزیز، شکم گرسنه عاشقی نمی شناسد!



"من قصد ازدواج ندارم می خواهم ادامه تحصیل دهم" این جمله شاید کلیشه ای ترین جمله ای باشد که این روزها در محیط ها دانشجویی معمولا دختران دانشجو در مقابل پیشنهادات احتمالی پسران دانشجو می دهند. این جمله تبدیل به یک جوک و به طنز در محافل دانشجویی و دوستانه شده است. اما در پس پرده این جمله کلیشه ای و تا حدی طنزآلود واقعیتی پنهان شده که باید رمز گشایی شود. اگر برای پسران دانشجو دانشگاه آمدن راهی برای سربازی نرفتن است برای دختران دانشجو دانشگاه آمدن راهی برای نرفتن به خانه شوهر است. ازدواج دانشجویی و جدیدا عشقهای دانشجویی تبدیل به پدیدههایی جدی اجتماعی و فرهنگی شده است که دارای ابعاد مختلفی است. این پدیده باید به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار گیرد. دانشگاه همچون هر محیط اجتماعی و فرهنگی دیگر علاوه بر کارکردهای اصلی اش که همانا تولید و بازتولید و تبادل علم و دانش روز است، دارای کارکردهای جانبی دیگری هم می باشد. شاید یافتن همسر مناسب زندگی یکی از کارکردهای جذاب و مورد توجه محیطهای دانشجویی ما باشد که باید سویههای مختلف مثبت و منفی آن را مورد موشکافی قرار دهیم.

● کدام ازدواج موفق است؟

در واقع ازدواج از طریق پیوند عاطفی، روانی و جسمانی بین زن و مرد به عنوان عناصر اصلی تشکیل دهنده نهاد خانواده برقرار می شود و اشتراک منافع، عقاید، سازماندهی، هدفمندی و برنامه ریزی را طلب می کند تا به صورت ازدواجی موفق جلوه گر شود. دانشگاه هم یک محیط به نسبت خوب و سالم برای یافتن و تامین این نیاز طبیعی انسانها است.


ادامه مطلب ...

سطوح رابطه دختر و پسر




متاسفانه دید نابالغانه به نحوه ارتباط دختر و پسر غالبا منجر به درگیریهای عاطفی ,شکست های ارتباطی و تبعات منفی آن می شود . گاهی این رابطه ها به احساس گناه بدبینی,رنجش ,خشم ,تنفر ,فرار ازازدواج یا نگرانی های فزاینده دختران و پسران می شود .
آگاهی از نحوه مدیریت کردن اینگونه رابطه ها منجر به کاهش عوارض آن می شود .
رابطه دختر و پسری می توانددر 3سطح وجودداشته باشد ,البته مرزهای این سطوح کاملا مشخص نیست و اینها همپوشانی دارند .لیکن با شناخت این 3 سطح مدیریت و کنترل رابطه بهتر می شود .

1- سطح اجتماعی(social) :
این سطح عقلانی ارتباط دختر و پسر است.دراین سطح ارتباطی ,دختران و پسران در محیط کار,محل تحصیل و محیطهای اجتماعی با هم تعامل دارند ,این ارتباط همانند ارتباط با هم جنس است . دراین سطح ابراز احساسات , عاطفه و هیجانات وجود ندارد و مسائل جنسی وجود ندارد .
این سطح از ارتباط معقولانه است ,لذا پنهان کاری درآن راه ندارد , قرارهای خصوصی و ابراز تمایلات احساسی منتفی است .تلفن های غیر کاری و طولانی ,sms های عاشقانه دراین جا تعریف نمی شود . از این که خانواده ها در جریان محتوای صحبت ها ی ما قرار بگیرند نگران نیستیم . عشوه گری ,دلبری, و ابراز تمایل ها دراین سطح نمی گنجد .وهمه ی ارتباط دراین سطح کاملا آشکار و بی استرس است . حتی دراین سطح در چارچوب قراردادهای اجتماعی خواستگاری ها اتفاق می افتد و شناخت های قبل از ازدواج شکل می گیرد .

ادامه مطلب ...

10 اشتباه دوران خواستگاری یا شناخت



دختران و پسران در دوره خواستگاری , آشنایی و شناخت جهت ازدواج، ممکن است دچار اشتباهات ذیل شوند .

1-استتفاده از مکانیسم های نا خودآگاه
الف)مثبت نمایی : تمایل به این که فردرا مثبت ببینیم . پس از ازدواج می گوید : (افسوس ! افسوس که خال لعل لبت زگیلی بیش نبود )
ب)اید آل نگری: کشش به این که فرد را از هز نظر ایده آل در نظر بگیریم .
ج)ساده انگاری: همه چیز را ساده کنیم و سریع از مسائل قابل تامل بگذریم .
د)آشنا پنداری : تصور این که این فرد برایمان آشناست و از کودکی در ذهن ما بوده است . در واقع ما تصویری در ذهن خود داریم که آن زندگی می کنیم .
هـ)انکار
این اشتباه به این معنی است که واقعیت های فرد را می بینیم و دیگران هم اشاره می کنند .اما ما انکار می کنیم و نمی پذیریم ,ممکن است ما 2 اقدام کنیم .
الف)توجیه :مثلا فرد خشن است ,ما می گوییم جدی و قاطع است .
ب)تخفیف :مثلا فرد غیر مذهبی است ما می گوییم فقط گاهی نماز نمی خواند . دلش پاک است.

2- درگیری عاطفی پیدا کردن
از عمده ترین اشتباهات در زمان آشنایی این است که به خاطر تعلق و هیجانات , عقل تعطیل یا تحریف می شود .
صرفا روی عشق,علاقه و احساس میخکوب می گردیم و شناخت عقلانی عقب رانده می شود .

3- تسلیم نیاز جنسی شدن
این که تن به خواسته های لذت طلبانه فرد داده شود , مثل لمس , لاس زدن , مسائل سکسی طرح کردن و .....

ادامه مطلب ...

بازگشت آرامش به زندگی پس از جدایی


بزرگ‌ترین فرآیندی که پس از ازدواج می‌تواند زندگی هر فردی را دگرگون کند، پدیده ناخوشایند طلاق است و فارغ از علت آن نمی‌توان براحتی با پدیده‌ای که کانون خانواده را از هم می‌پاشد، کنار آمد اما به هر حال تکلیف آن دسته از افرادی که به هر دلیلی طلاق می‌گیرند، چیست؟ آیا این افراد دیگر نمی‌توانند به زندگی برگردند؟ و چگونه می‌توان با این پدیده کنار آمد و به‌‌رغم همه تلخی‌هایش به زندگی ادامه داد؟

این‌که چرا روند زندگی شما امروز به طلاق ختم شده موضوع بحث ما نیست، آنچه که می‌خواهیم به آن بپردازیم چگونگی بازگشت شما به زندگی است. بی‌‌شک طلاق شالوده زندگی هر فردی را برهم می‌ریزد. در این میان خانم‌ها بیشترین آسیب را می‌بینند اما می‌توان با نوعی مدیریت منطقی و کمی صبر و استقامت، راهی برای خوشبختی پیدا کرد و باز هم به فردی موفق تبدیل شد.

افکار منفی را از خود دور کنید: درست است که ضربه‌ مهمی به زندگی شما وارد شده اما در این مواقع بسیاری از افراد مطلقه در ذهن خود دائم منفی بافی می‌کنند، مثلا چرا زمانی که زندگی‌شان در جریان بود، تصمیم درستی را در لحظات حساس نگرفته‌اند و مدام خود را مذمت می‌کنند. گذشته‌ها را فراموش کنید و ذهن خود را درگیر اشتباهات آن زمان نکنید. بدانید که زندگی به پایان نرسیده و نباید امید خود را از دست بدهید.

ادامه مطلب ...